Radio Taiwan, il governo chiede indulgenza per la Cina

C’è maretta a Radio Taiwan International per le presunte interferenze del governo taiwanese che vorrebbe una emittente meno critica nei confronti del mainland cinese


Radio Passioni

Sembra che il board della stazione minacci dimissioni in massa, non si capisce se per deontologia professionale o nostalgia del generale Chiang Kai-Shek. Taiwan è un’isola ad alta densità radiofonica e le antiche contrapposizioni con i fratelli comunisti (ex comunisti?, ex fratelli?) bruciano al punto da alimentare una grande flusso di propaganda. Ma diciamo la verità, dopo la svolta capitalista e tecnologica dell’industria cinese, non si capisce bene che ruolo finirà per avere l’economia di Taiwan (la politica ha sempre contato poco, in un posto che finora ha retto soprattutto come territorio ideale per avventure finanziarie offshore).
E non si capisce bene la posizione del Kuomintang il partito del presidente Ma (eletto nel marzo di quest’anno dopo anni di governo del partito Democratico). Non era il Kuomintang, il partito nazionalista, a volere la contrapposizione con la Cina? Perché adesso Ma ha apertamente dichiarato che l’unificazione con il Mainland è il suo obiettivo politico, anche se per rispettare le posizioni degli indipendentisti (sono finiti i tempi in cui a Taiwan regnava il partito unico) non si parla di un calendario preciso. Vengono in mente le alchimie della nostra politica anni settanta, le convergenze parallele… le divergenze confluenti. Che mondo strano.
Se vi interessa seguire i programmi di Taiwan in inglese qui troverete le frequenze per l’Europa.

RTI chairman resigns claiming Taiwan government pressure
2008-09-30

TAIPEI (Taiwan News)- Some board members of Radio Taiwan International claim that they are being pressured by the Ma administration to resign. During an ad hoc board meeting today, one board member said that the Ma government interfered in program production asking that there be less criticism of China. But a caucus of KMT legislators came out in support of Ma saying that the party in power had responsibility over the government-mandated radio station and that the board members should have resigned earlier.
The RTI directors should serve for a guaranteed uninterrupted term until September 2009. But Board Chairman Cheng You resigned last week after being criticized for not striving to promote policies of the new government.
Some board members said that given their guaranteed term, it would not have been easy to change them immediately for pan-blue supporters. So the government had to find fault with them, by for example, condemning their inability to promote the ruling party’s policies, or as “being too green”.
In a Sept 29 interview, Cheng said that even through the Government Information Office had mixed reactions, it had finally played the people’s reactions trick, saying that while RTI had tried to make some improvements, they were not enough to gain everyone’s support. Remaining in office would have been senseless, so he resigned.

Shih denies Radio Taiwan International drama
2008-10-01

The government denied yesterday that it was facing a rebellion at its international radio station over orders not to offend China. Independent board members of Radio Taiwan International were about to resign en masse in protest at the government’s interference, the Chinese-language Liberty Times reported yesterday.
Cabinet spokeswoman Vanessa Shih said the government had told station management to propagate the country’s new image, but she denied that was an order to abstain from criticism of China. Dissatisfaction about repeated government advice about RTI broadcasts was likely to break out into the open at a board meeting scheduled for today, the paper said.
Opposition Democratic Progressive Party lawmaker Tsai Huang-liang (蔡煌瑯) accused the government of attempting to launch a purge at the radio station.

printfriendly pdf button - Radio Taiwan, il governo chiede indulgenza per la Cina